Objawy endometriozy

Endometrioza to choroba kobiecych narządów płciowych, charakteryzująca się obecnością komórek błony śluzowej trzonu macicy (endometrium) poza jamą macicy, występowanie jej poza tym obszarem jest określane jako zaburzenie.

W prawidłowym funkcjonowaniu endometrium pełni bardzo ważną rolę w procesie zapłodnienia. W nim zagnieżdża się zapłodniona komórka jajowa. Dlatego również choroba wpływa negatywnie na możliwość zajścia w ciążę u par starających się o dziecko. W przypadku gdy nie dochodzi do zapłodnienia endometrium złuszcza się powodując krwawienie menstruacyjne.

Czy zawsze występują objawy choroby?

Niestety nie zawsze zauważa się charakterystyczne objawy dające sygnał, że możemy mieć do czynienia właśnie z przebiegiem endometriozy. Często chorobę diagnozuje się przypadkiem podczas zabiegów lub operacji.

W 96% przypadkach endometrioza powoduje obniżenie płodności lub towarzyszy niepłodności. Dlatego parom starającym się o dziecko powyżej roku bez powodzenia zaleca się również diagnostykę w tym kierunku.

Jakie objawy mogą wskazywać na przebieg endometriozy?

• powtarzające się bóle podbrzusza w różnych fazach cyklu
  • plamienia między miesiączkami
  • problemy z zajściem w ciążę
  • przemęczenie
  • biegunki lub zaparcia
  • stany depresyjne i lękowe
  • ból podczas stosunku
  • obfite i dłużej trwające miesiączki
  • silny ból podczas menstruacji
  • widoczne ślady krwi w moczu lub stolcu
  • ból odczuwany podczas wypróżniania się

Jak przebiega leczenie endometriozy?

Sposób kuracji choroby jest dobierany w zależności od nasilenia, lokalizacji zmian oraz objawów występujących u pacjentki. Podczas terapii farmakologicznej stosuje się leczenie hormonalne mające na celu wyciszenie czynności hormonalnej jajników oraz środki przeciwbólowe w leczeniu objawowym.

Terapia chirurgiczna zakłada usunięcie torbieli oraz ognisk chorobotwórczych.
Proces i sposoby leczenia są dobierane indywidualnie do potrzeb kobiety biorąc pod uwagę takie kryteria jak wiek, chęć posiadania potomstwa, zaawansowanie choroby, lokalizację zmian chorobowych oraz nasilenie dolegliwości.

Masz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń!