Endometrioza – objawy, diagnostyka, leczenie

Czym jest endometrioza?

Endometrioza to choroba kobiecych narządów płciowych, charakteryzująca się obecnością komórek błony śluzowej trzonu macicy (endometrium) poza jamą macicy, występowanie jej poza tym obszarem jest określane jako zaburzenie. W prawidłowym funkcjonowaniu endometrium pełni bardzo ważną rolę w procesie zapłodnienia. W nim zagnieżdża się zapłodniona komórka jajowa. Dlatego również choroba wpływa negatywnie na możliwość zajścia w ciążę u par starających się o dziecko. W przypadku gdy nie dochodzi do zapłodnienia endometrium złuszcza się powodując krwawienie menstruacyjne.

Niestety dotychczas nie wykryto konkretnej przyczyny powodującej to schorzenie, pomimo prowadzonych wieloletnich badań lekarze i naukowcy nie wyjaśnili powodu występowania komórek typowych dla jamy macicy w nieraz tak odległych częściach organizmu jak płuca.

Amerykańskie Towarzystwo Medyczne Rozrodu (ASRM) sklasyfikowało endometriozę w czterostopniowej skali:

stopień I (minimalny) – ogniska endometriozy są niewielkie, mają poniżej 5 mm; w jajnikach oraz jajowodach widoczne są nieunaczynione zrosty;

stopień II (łagodny) – występujące zmiany osiągają średnicę powyżej 5 mm, a zrosty zlokalizowane są w jajnikach, jajowodach; zmiany endometrialne mogą być również widoczne w zagłębieniu odbytniczo-macicznym; ponadto u kobiet pojawiają się torbiele czekoladowe (endometrialne);

stopień III (umiarkowany) – więzadła krzyżowo-maciczne są w zrosłe z jajowodami i jajnikami; występowanie zrostów obserwuje się również w strzępkach jajowodów, a w zrostach jajników obecne są ogniska endometriozy;

stopień IV (ciężki) – jest to najcięższa postać endometriozy, w której macica jest nieruchoma, przyrośnięta w tyłozgięciu i do jelit lub przemieszczona ku tyłowi. Nieciekawie wyglądają również jelita, które są w zrostach z otrzewną zagłębienia odbytniczo-macicznego; zmiany endometriozy znajdują się również w pochwie, wyrostku robaczkowym, pęcherzu moczowym oraz szyjce macicy.

Endometrioza jest poważną chorobą występującą u około co piątej kobiety w wieku rozrodczym.

Objawy endometriozy

Najbardziej charakterystycznym objawem są silne bóle występujące w czasie okołomenstruacyjnym. Miesiączki mogą występować nieregularnie, z obfitymi krwawieniami. Wiele kobiet zmagających się z tym schorzeniem uskarża się na ból podczas stosunków seksualnych, plamienie między miesiączkami, dyskomfort podczas oddawania moczu.

Jakie objawy powinny Cię zaniepokoić?

• powtarzające się bóle podbrzusza w różnych fazach cyklu
  • plamienia między miesiączkami
  • problemy z zajściem w ciążę
  • przemęczenie
  • biegunki lub zaparcia
  • stany depresyjne i lękowe
  • ból podczas stosunku

Wykazano, że co trzecia kobieta mająca problemy z zajściem w ciążę cierpi na endometriozę.

Wpływ endometriozy na płodność

Tworzące się pod wpływem zaburzeń występowania endometrium zrosty w jamie brzusznej oraz macicy powodują problemy z zapłodnieniem czy prawidłowym przemieszczeniem się przez jajowód oraz zagnieżdżeniem komórki jajowej. Niekiedy podczas przebiegu choroby ogniska endometriozy wydzielają enzymy utrudniające przebieg zapłodnienia.

Diagnostyka endometriozy

Diagnostykę rozpoczyna się po zgłoszeniu przez pacjentkę charakterystycznych objawów. Ważny jest dokładny wywiad przeprowadzony przez lekarza specjalistę. Następnym krokiem jest szereg badań klinicznych. Lokalizacja tworów chorobowych przy endometriozie jest ciężka przez liczne możliwe miejsca ich występowania. Podczas diagnostyki wykonuje się dokładne badanie ginekologiczne oraz diagnostykę ultrasonograficzną. Niekiedy zdarza się, że zleca się w celu poszerzenia diagnostyki wykonanie rezonansu magnetycznego lub tomografii komputerowej. Znaczącym badaniem jest również laparoskopia z histopatologiczną weryfikacją badanej tkanki.

Leczenie endometriozy

Sposób kuracji choroby jest dobierany w zależności od nasilenia, lokalizacji zmian oraz objawów występujących u pacjentki. Podczas terapii farmakologicznej stosuje się leczenie hormonalne mające na celu wyciszenie czynności hormonalnej jajników oraz środki przeciwbólowe w leczeniu objawowym.Terapia chirurgiczna zakłada usunięcie torbieli oraz ognisk chorobotwórczych.

Proces i sposoby leczenia są dobierane indywidualnie do potrzeb kobiety biorąc pod uwagę takie kryteria jak wiek, chęć posiadania potomstwa, zaawansowanie choroby, lokalizację zmian chorobowych oraz nasilenie dolegliwości.

Choroba nie wyklucza możliwości zajścia w ciążę, trafna diagnoza i odpowiedni proces leczenia może skutkować „szczęśliwym zakończeniem” i poczęciem dziecka.

Masz problem z zajściem w ciążę?
Skontaktuj się z nami:

T. (32) 701 9000