Badanie sono-HSG – czyli ocena drożności jajowodów

Niedrożność jajowodów może wykluczyć jedynie specjalistyczne badanie, przypadłość nie daje żadnych objawów bólowych przez co ciężko ocenić bez odpowiedniej diagnostyki przyczynę niepłodności.
Wystąpienie niedrożności może być spowodowane przez przebycie ciąży pozamacicznej, poronienia, czopy śluzowe, zrosty, endometriozę czy choroby takie jak np. chlamydioza.

Kto powinien wykonać badanie?

Badanie sono-HSG jest zalecane pacjentkom w diagnostyce niepłodności. Niemożność zajścia w ciążę może wiązać się z wystąpieniem niedrożności jajowodów, nieprawidłowej ich budowy lub kształtu macicy. Przy pomocy fal ultrasonograficznych uzyskuje się obraz narządów rodnych kobiety, które zostają poddane wnikliwej ocenie lekarza. Podczas diagnostyki specjalista śledzi obraz na aparacie USG, sprawdzając również możliwość wystąpienia nieprawidłowych zmian takich jak polipy, mięśniaki podśluzówkowe czy zrosty.

Na czym polega zabieg?

Badanie przeprowadzane jest w pozycji ginekologicznej, lekarz po wprowadzeniu wziernika podaje kontrast cieniujący mający wskazać poprawność przepływu przez narządy. Zdarza się, że poprzez podanie środka kontrastującego pod ciśnieniem usuwa się niedrożność jajowodu. Po badaniu pacjentka otrzymuje od lekarza opis badania oraz dalsze zalecania w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.
Zabieg zwykle trwa około 15-20 minut.

Jak przygotować się do badania?

Diagnostykę przeprowadza się w pierwszej fazie cyklu – po zakończeniu krwawienia miesiączkowego oraz przed owulacją. Przed zabiegiem zaleca się pacjentce wykonanie wymazu bakteriologicznego z pochwy aby wykluczyć występowanie stanów zapalnych w obrębie narządów rodnych. Lekarz może poprosić o wykonanie dodatkowo badania  antygenu Hbs (potwierdzenie jego obecności we krwi osoby badanej oznacza zakażenie wirusem HBV, co może się wiązać z ryzykiem wystąpienia wirusowego zapalenia wątroby typu B (WZW B)), oraz przeciwciał anty-HCV (wykrywane u osób zakażonych wirusem zapalenia wątroby typu C (HCV)).

Godzinę przed zabiegiem pacjentka przyjmuje środki przeciwbólowe aby zmniejszyć dyskomfort występujący podczas badania.

Zalety zabiegu sono-HSG

• funkcja terapeutyczna – podany pod ciśnieniem preparat może spowodować udrożnienie jajowodu
  • ograniczenie narażenia na promieniowanie – przeciwnie jak w przypadku tradycyjnego badania HSG
  • nie wymaga specjalnego przygotowania poza podstawową diagnostyką
  • przeprowadzenie zabiegu jest możliwe w warunkach ambulatoryjnych
  • dużo krótszy czas zabiegu – około 15 minut – zabieg przeprowadzany pod kontrolą lampy rentgenowskiej wymaga jednodniowego pobytu w szpitalu
  • do jamy macicy podawana jest sól fizjologiczna, która jest płynem obojętnym, niedającym reakcji alergicznych – kontrast podawany w przypadku badania z użyciem lampy rentgenowskiej może skutkować reakcjami uczuleniowymi
  • w trakcie badania pod kontrolą lampy rentgenowskiej mogą występować nasilone dolegliwości bólowe

Diagnostyka niepłodności to rozbudowany proces opierający się na różnorodnych procedurach i badaniach. Według aktualnych danych z problemem niepłodności zmaga się około 15-20% populacji. Szacuje się, że problem dotyczy ok. 3 mln osób w naszym kraju. Dzięki zaawansowanym technikom leczenia wielu parom udaje się doczekać maleństwa.