Dna moczanowa – dieta w chorobie

Dna moczanowa (artretyzm, skaza moczanowa, podagra) to choroba metaboliczna, która charakteryzuje się ostrym zapaleniem stawów, najczęściej w obrębie stawów śródstopno – paliczkowych. Jej przyczyną jest podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi, który krystalizując się, odkłada w ścięgnach, stawach i otaczających je tkankach.

Podłożem powstawania tej choroby mogą być predyspozycje genetyczne, urazy fizyczne, przebyte operacje chirurgiczne, ale również złe nawyki żywieniowe. Zakłada się, że nieprawidłowe odżywianie – nadmierne spożywanie alkoholu, napojów słodzonych fruktozą, kawy i tłustych posiłków – odpowiada ze ok. 15% przypadków zachorowań na dnę moczanową, dlatego tak istotna jest zbilansowana dieta, zarówno jako prewencja, jak i leczenie, która będzie obniżać obniżać stężenie kwasu moczowego. Z tych też powodów artretyzm nazywany jest dolegliwością cywilizacyjną lub „chorobą bogaczy”.

Dna moczanowa – zalecenia żywieniowe

Dieta w schorzeniach takich jak dna moczanowa powinna zawierać zbilansowane ilości białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin i składników mineralnych (przede wszystkim żelaza), a tym samym pomijać produkty zawierające związki purynowe. W przypadku nadwagi, która często towarzyszy chorobie konieczne jest zredukowanie masy ciała, gdyż ma to bezpośredni wpływ na obniżenie stężenia kwasu moczowego we krwi. W diecie istotną role odgrywają warzywa i owoce, dlatego zaleca się spożywanie ich w dużych ilościach.

Polecane produkty – co wolno jeść przy dnie moczanowej

– ryby (sandacz, tuńczyk, dorsz, pstrąg, mintaj – w ograniczonych ilościach),
– mięso (drób, wołowina – w ograniczonych ilościach),
– pieczywo pszenne, żytnie i razowe,